Fizica F1- manual pentru clasa a XII-a
autor Constantin Corega, Seryl Talpalaru, Dorel Haralamb, Gabriel O. Negrea, Constantin Rus | editura Books Unlimited Publishing | 2007 | 168 pagini | 9789738846814
Constatam cu satisfactie o noua viziune asupra unui manual de fizica, aceea in care aspectele problematizarii, cele ale angajarii in autocunoastere, sunt acelea in care spiritul interdisciplinaritatii constituie punctele nodale ale reflectiei si ale practicii discursive.
Mentionam ca temele abordate de autorii manualului sunt realizate in spiritul exigentelor stiintifice ale cercetarii in domeniu, ca exista posibilitatea relationarii lor intre diferite teme sau probleme dezvoltate in manual.
Autorii acorda in lucrarea lor atentie tuturor capitolelor incluse in aceasta, considerand necesar ca pentru fiecare tema abordata, sa propuna seturi de probleme a caror rezolvare sa asigure o insusire a cunostintelor de baza, seturi de teste a caror dezlegare sa permita o verificare a modului de insusire a notiunilor predate.
Printr-o formulare clara, printr-o rigurozitate stiintifica in limbaj, testele propuse nu permit confuzii. In acest fel utilizatorul testului se va concentra numai asupra raspunsului corect solicitat, formulandu-si raspunsul ca urmare a unor judecati, a unor rationamente, valorificandu-si bagajul de cunostinte.
Textul manualului convinge ca exista o preocupare permanenta din partea autorilor pentru a da elevilor - in legatura cu fiecare tema in parte - atat cat este necesar pentru a intelege conceptele, pentru a le utiliza eficient in practica discursiva si observationala, pentru a le forma gandirea abstract-conceptuala, atat din punctul de vedere al ilustrarilor factuale cat si din punctul de vedere al generalizarilor teoretice.
Sa remarcam si un alt aspect care nu trebuie eludat atunci cand este vorba de elaborarea unui manual: respectarea cerintelor de ordin didactic.
Trebuie sa subliniem ca redactarea temelor este facuta intr-un stil ingrijit, fiind vizibila o preocupare continua pentru utilizarea celor mai potriviti termeni pentru a reda o definitie.
Avand in vedere modul in care este tratata problematica disciplinei, legaturile intre teme si subteme, dintre capitole, ordinea logico-discursiva asumata si realizata de autori, stilul agreabil in care manualul este redactat, ne exprimam convingerea ca acesta va fi un instrument util pentru elevi in primul rand, pentru cadrele didactice care-l vor utiliza si pentru toti aceia care ar dori sa se initializeze in problemele atat de captivante ale Fizicii.
Prof. univ. dr. Mihail Sandu, Facultatea de Stiinte, Universitatea "Lucian Blaga", Sibiu |
Autorii, sunt toti profesori cu o bogata si variata experienta la catedra, demonstrand in diferite contexte profesionalism la cele mai inalte standarde si o dedicatie deosebita pentru cresterea calitatii invatamantului din Romania. (Autorii)... au devenit cunoscuti la nivel national prin numarul impresionant de elevi cu rezultate deosebite la concursuri nationale si internationale, prin contributiile esentiale in dezvoltarea curriculumului pentru fizica in ultimii 12 ani si, nu in ultimul rand, prin manualele si culegerile de probleme de fizica tiparite pana in prezent - toate bucurandu-se de aprecierea unanima... Dificultatea majora (a Programei de clasa a XII-a) consta aici in a asigura o continuitate solida intre cunostintele si intelegerea dobandite de elevi in clasele de gimnaziu si noile continuturi propuse de programa. ... autorii au reusit pe deplin asigurarea acestei continuitati - identificand si utilizand puncte-cheie de legatura intre cunostintele existente si noile continuturi, dezvoltand natural teme abordate succint in fizica pentru gimnaziu si asigurand peste tot o permanenta actualizare a cunostintelor dobandite anterior. Elevii si cadrele didactice care vor utiliza acest manual vor gasi in aproape fiecare tema prezentata puncte de pornire si de sprijin pentru reluari de consolidare a materiei predate in gimnaziu, cu asigurarea unei importante secvente de educatie remediala (atat de frecvent neglijata). ...programa scolara de fizica pentru clasa a XII-a vizeaza in primul rand formarea la elevi a unor competente-cheie - considerate ca un capital social, uman si cultural minim acumulat in educatia de baza. Dezvoltarea acestor competente-cheie la elevi este in primul rand obligatia cadrului didactic - manualul scolar constituindu-se ca un in strument de sprijin in demersul educational abordat la clasa. Si din acest punct de vedere, manualul exceleaza prin aceasta abordare, efortul elevului si al cadrului didactic sunt reduse la minim, fiind asigurata pe intregul parcurs al manualului acoperirea consistenta a programei - atat in dimensiunea extindere, cat si in dimensiunea profunzime.
Programa scolara de fizica pentru clasa a XII-a, este construita in ideea sustinerii pentru fiecare absolvent al invatamantului a dezvoltarii capacitatii de a invata pe parcursul intregii vieti. Intr-o societate in care factorul esential pentru cresterea economica durabila este cunoas terea, nu este important numai ceea ce stiu indivizii, ci si cum si cand utilizeaza ceea ce stiu. Ritmul incredibil in care se creeaza cunoasterea in societatea actuala justifica importanta dobandirii si dezvoltarii continue pentru fiecare individ a capacitatii de a invata permanent. Din nou rolul cadrului didactic este aici esential - dar pe de alta parte manualul, prin fiecare tema prezentata, trebuie sa sustina elevul in dezvoltarea capacitatii sale de a invata permanent. Manualul propus de Seryl Talpalaru, Dorel Haralamb, dr. Constantin Corega, Gabriel Octavian Negrea si Constantin Rus ghideaza in permanenta elevul si cadrul didactic spre dezvoltarea acestei capacitati.
Prof. univ. dr. Gheorghe Ilonca, Universitatea "Babes Bolyai", Cluj-Napoca
Mentionam ca temele abordate de autorii manualului sunt realizate in spiritul exigentelor stiintifice ale cercetarii in domeniu, ca exista posibilitatea relationarii lor intre diferite teme sau probleme dezvoltate in manual.
Autorii acorda in lucrarea lor atentie tuturor capitolelor incluse in aceasta, considerand necesar ca pentru fiecare tema abordata, sa propuna seturi de probleme a caror rezolvare sa asigure o insusire a cunostintelor de baza, seturi de teste a caror dezlegare sa permita o verificare a modului de insusire a notiunilor predate.
Printr-o formulare clara, printr-o rigurozitate stiintifica in limbaj, testele propuse nu permit confuzii. In acest fel utilizatorul testului se va concentra numai asupra raspunsului corect solicitat, formulandu-si raspunsul ca urmare a unor judecati, a unor rationamente, valorificandu-si bagajul de cunostinte.
Textul manualului convinge ca exista o preocupare permanenta din partea autorilor pentru a da elevilor - in legatura cu fiecare tema in parte - atat cat este necesar pentru a intelege conceptele, pentru a le utiliza eficient in practica discursiva si observationala, pentru a le forma gandirea abstract-conceptuala, atat din punctul de vedere al ilustrarilor factuale cat si din punctul de vedere al generalizarilor teoretice.
Sa remarcam si un alt aspect care nu trebuie eludat atunci cand este vorba de elaborarea unui manual: respectarea cerintelor de ordin didactic.
Trebuie sa subliniem ca redactarea temelor este facuta intr-un stil ingrijit, fiind vizibila o preocupare continua pentru utilizarea celor mai potriviti termeni pentru a reda o definitie.
Avand in vedere modul in care este tratata problematica disciplinei, legaturile intre teme si subteme, dintre capitole, ordinea logico-discursiva asumata si realizata de autori, stilul agreabil in care manualul este redactat, ne exprimam convingerea ca acesta va fi un instrument util pentru elevi in primul rand, pentru cadrele didactice care-l vor utiliza si pentru toti aceia care ar dori sa se initializeze in problemele atat de captivante ale Fizicii.
Prof. univ. dr. Mihail Sandu, Facultatea de Stiinte, Universitatea "Lucian Blaga", Sibiu |
Autorii, sunt toti profesori cu o bogata si variata experienta la catedra, demonstrand in diferite contexte profesionalism la cele mai inalte standarde si o dedicatie deosebita pentru cresterea calitatii invatamantului din Romania. (Autorii)... au devenit cunoscuti la nivel national prin numarul impresionant de elevi cu rezultate deosebite la concursuri nationale si internationale, prin contributiile esentiale in dezvoltarea curriculumului pentru fizica in ultimii 12 ani si, nu in ultimul rand, prin manualele si culegerile de probleme de fizica tiparite pana in prezent - toate bucurandu-se de aprecierea unanima... Dificultatea majora (a Programei de clasa a XII-a) consta aici in a asigura o continuitate solida intre cunostintele si intelegerea dobandite de elevi in clasele de gimnaziu si noile continuturi propuse de programa. ... autorii au reusit pe deplin asigurarea acestei continuitati - identificand si utilizand puncte-cheie de legatura intre cunostintele existente si noile continuturi, dezvoltand natural teme abordate succint in fizica pentru gimnaziu si asigurand peste tot o permanenta actualizare a cunostintelor dobandite anterior. Elevii si cadrele didactice care vor utiliza acest manual vor gasi in aproape fiecare tema prezentata puncte de pornire si de sprijin pentru reluari de consolidare a materiei predate in gimnaziu, cu asigurarea unei importante secvente de educatie remediala (atat de frecvent neglijata). ...programa scolara de fizica pentru clasa a XII-a vizeaza in primul rand formarea la elevi a unor competente-cheie - considerate ca un capital social, uman si cultural minim acumulat in educatia de baza. Dezvoltarea acestor competente-cheie la elevi este in primul rand obligatia cadrului didactic - manualul scolar constituindu-se ca un in strument de sprijin in demersul educational abordat la clasa. Si din acest punct de vedere, manualul exceleaza prin aceasta abordare, efortul elevului si al cadrului didactic sunt reduse la minim, fiind asigurata pe intregul parcurs al manualului acoperirea consistenta a programei - atat in dimensiunea extindere, cat si in dimensiunea profunzime.
Programa scolara de fizica pentru clasa a XII-a, este construita in ideea sustinerii pentru fiecare absolvent al invatamantului a dezvoltarii capacitatii de a invata pe parcursul intregii vieti. Intr-o societate in care factorul esential pentru cresterea economica durabila este cunoas terea, nu este important numai ceea ce stiu indivizii, ci si cum si cand utilizeaza ceea ce stiu. Ritmul incredibil in care se creeaza cunoasterea in societatea actuala justifica importanta dobandirii si dezvoltarii continue pentru fiecare individ a capacitatii de a invata permanent. Din nou rolul cadrului didactic este aici esential - dar pe de alta parte manualul, prin fiecare tema prezentata, trebuie sa sustina elevul in dezvoltarea capacitatii sale de a invata permanent. Manualul propus de Seryl Talpalaru, Dorel Haralamb, dr. Constantin Corega, Gabriel Octavian Negrea si Constantin Rus ghideaza in permanenta elevul si cadrul didactic spre dezvoltarea acestei capacitati.
Prof. univ. dr. Gheorghe Ilonca, Universitatea "Babes Bolyai", Cluj-Napoca
Cititori nostri au gasit cartea pe Elefant.ro: CLICK AICI
.Poti gasi cartea si pe siteurile:
![]() | 17 lei | Fizica F1- manual pentru clasa a XII-a |