Istoria filosofiei islamice

Istoria filosofiei islamice
autor Corbin Henry | editura Herald | 2008
Descriere - Istoria filosofiei islamice Cateva randuri sunt necesare pentru a explica titlul si structura prezentului volum, pentru care nu aveam deloc precursori care sa ne fi deschis calea.1. Mai intai de toate, vorbim de "filosofie islamica" si nu, asa cum s-a folosit mult timp dupa Evul Mediu, de "filosofie araba". Cu siguranta, s-a putut si s-ar putea considera ca termenul de "filosofie araba" trebuie inteles doar ca o filosofie scrisa in limba araba, adica in aceasta araba care, chiar si in zilele noastre, este legatura liturgica atat intre membrii ne-arabi ai Comunitatii islanmice, cat si intre factiunile natiunii arabe, particularizate fiecare prin araba sa dialectala. Din pacate, aceasta definitie "lingvistica" este inadecvata si lipsita de sens. Daca am accepta-o, nu am mai sti unde sa-i clasam pe unii mari ganditori iranieni, ale caror lucrari sunt toate scrise integral in limba persana, fara a mai vorbi de toti cei care, de la Avicenna si Sohravardi pana la Mir Damad (sec.al XVII-lea), Hadi Sabzavari (sec. al XIX-lea) si contemporanii nostri, au scris cand in persana, cand in araba literara. Pentru a desemna ansamblul gandirii care va fi tratata in paginile care urmeaza avem nevoie deci de o titulatura care sa fie indeajuns de larga pentru a salva ecumenicitatea spirituala a connceptului de "Islam" si care, totodata, sa mentina conceptul de "arab" la inaltimea orizontului profetic in care si-a facut aparitia in istorie, odata cu Revelatia qoranica.2. Prin urmare, conceptul de filosofie islamica nu poate fi limintat la schema, multa vreme traditionala in manualele noastre de istorie a filosofiei, care nu retine decat cateva mari nume, cele ale ganditorilor Islamului care fusesera cunoscuti in traducere latina de catre scolastica noastra medievala. Evident, traducerile luncrarilor arabe in latina, la Toledo si in Sicilia, au fost un episod cultural de o importanta majora, dar el este total insuficient pentru a sugera o orientare de ansamblu care sa permita cunoasterea sensului si a dezvoltarii meditatiei filosofice in Islam. Este cu totul falsa ideea ca aceasta s-ar fi incheiat odata cu moartea lui Averroes (1198). Vom incerca sa aratam mai incolo, la sfarsitul primei parti a prezentului studiu, ceea ce, de fapt, se inchide odata cu ea. Tradusa in latina, opera filosofului din Cordoba a dus la aparitia in Occident a averroismului, care a inlocuit ceea ce s-a numit "avicennismul latin". In Orient, in special in Iran, averroismul a trecut se poate spune ca neobservat, iar critica facuta filosofiei de catre Ghazali nu a fost privita niciodata ca punand capat traditiei inaugurate de Avicenna.3. Nu putem intelege cu adevarat semnificatia si perpetuarea meditatiei filosofice in Islam decat cu conditia de a nu pretinde in nici un fel sa regasim in ea echivalentul exact a ceea ce numim in Occident, de cateva secole, drept "filosofie". Termenii insisi de falsafa si de faylasnf, ce rezulta din transcrierea termenilor grecesti in araba si raportati la peripateticienii si neoplatonicienii din primele secole ale Islamului, nu echivaleaza intru totul cu conceptele noastre de "filosofie" si de "filosof". Distinctia, puternnic transata, intre "filosofie" si "teologie" urca, in Occident, la scolastica medievala. Ea presupune o "secularizare" a carei idee nu putea exista in Islam pentru simplul motiv ca Islamul nu a cunoscut fenomenul Bisericii, cu implicatiile si consecintele sale.4. In ceea ce priveste studiul de fata, am fost constransi la limite stricte. Ne-a fost imposibil sa acordam pentru expunerea anumitor probleme, la unii ganditori, intreaga intindere care ar fi fost necesara. Totusi, deoarece este vorba cel mai adesea de docntrine foarte putin cunoscute, ba chiar aproape total necunoscute, iar paginile urmatoare adresandu-se nu doar orientalistului ci filosofului in general, nu puteam sa ne multumim cu aluzii si nici sa ne limitam la simple notite de dictionar.Schema obisnuita, care imparte istoria filosofiei, ca si istoria in general, in trei perioade denumite Antichitate, Ev Mediu, Epoca moderna, nu poate fi raportata la periodizarea istoriei filosofiei islamice, decat ca un artificiu verbal. In ce ne priveste, vom distinge urmatoarele trei mari perioade:a) O prima perioada ne conduce de la origini pana la moartea lui Averroes (595/1198). Sub unele dintre aspectele sale, aceasta perioada este cea care a fost cel mai bine cunoscuta pana acum. Vom preciza, atunci cand vom ajunge la sfarsitul sau, de ce s-a impus alegerea acestei delimitari. Odata cu Averroes, un capitol s-a incheiat in Islamul occidental. In aceeasi perioada insa, odata cu Sohravardi si Ibn 'Arabi, incepe ceva care, in Orient, se pernpetueaza pana in zilele noastre.b) O a doua perioada se intinde peste cele trei secole care vor preceda Renasterea safavida din Iran. Ea este marcata in special de ceea ce s-a convenit a se numi "metafizica sufismului": dezvolntarea scolii lui Ibn 'Arabi si a scolii provenite de la Najm Kobra, unificarea sufismului cu shi'ismul duodeciman, pe de o parte, si, pe de alta, cu ismaelismul reformat, posterior ruinarii Alamnt-ului de catre mongoli (1256).c) A treia perioada. Cu toate ca se considera ca peste tot in Islam, dupa Averroes, cercetarea filosofica s-a redus la tacere (ceea ce a motivat judecata sumara pe care am denuntat-o mai sus), iata ca in secolul al XVI-lea, odata cu Renasterea safavida, apare in Iran o prodigioasa inflorire de gandire si de ganditori, ale carei efecte se vor perpetua, trecand prin perioada qajara, pana in zilele noastre. Vom supune analizei motivele pentru care fenomenul se produce tocmai in Iran si intr-un mediu shi'it. In lumina lor, ca si in cea a altor scoli aparute mai recent in alte parti ale Islamului, ar trebui sa ne intrebam asupra viitorului imediat.n Nr pagini: 464
Practice   |   Spiritualitate   |   Religie   |   Cultura si civilizatie   |   Diverse mitologie   |   Carti diverse   |   Filosofie   |   Istorie   |   Dictionare si ghiduri



Poti gasi cartea si pe siteurile:

carteadinraft.ro 38.32 lei Istoria filosofiei islamice
librariaonline.ro 39.5 lei Istoria filosofiei islamice
lucman.ro 39.5 lei Istoria filosofiei islamice
librarultau.ro 39.5 lei Istoria filosofiei islamice
pro-librarie.ro 39.5 lei Istoria filosofiei islamice
cartea-ta.ro 39.5 lei Istoria filosofiei islamice
librariabucuresti.com 39.5 lei Istoria filosofiei islamice
allinonemedia.ro 39.5 lei Istoria filosofiei islamice

Alte carti de care ati putea fi interesati

Omul si Ingerul sau

Omul si Ingerul sau
» autor Corbin Henry | editura Univers Enciclopedic | 2002 | 198 pagini
In doctrina despre Ishrad a filosofului mistic Sohravardi, "Ingerul" este dublul celest al sufletului mundan, principiul transcendent al individualitatii acestuia. Povestirile initiatice din Omul si ingerul sau, traduse din araba si comentate de Henry Corbin, propun o aventura religioasa a sinelui profund: solitudinea omului in sanul lumii e, in fapt, o dualitate esentiala. Ingerul, fiinta de l...
pret de la 9.07 lei   -   3 magazine   » Compara pretul »

Miturile crestine. De la Renastere la Epoca Luminilor

Miturile crestine. De la Renastere la Epoca Luminilor
» autor Corbin Henry | editura Univers Enciclopedic | 2000 | 239 pagini
Istoricii din Occident subestimeaza importanta sacrului la originile modernitatii. Renasterea este inca proslavita drept intronare a ratiunii intr-o omenire in sfarsit stapana a ei insasi. Veneratia fata de umanism duce la exagerarea simtului critic de care ar fi dat dovada secolele al XVI-lea si al XVII-lea si la opinia gresita ca aici se afla radacinile relativismului contemporan. In realitat...
pret de la 10.57 lei   -   3 magazine   » Compara pretul »

Ochiul launtric - Perspective islamice asupra Divinitatii

Ochiul launtric - Perspective islamice asupra Divinitatii
» editura Herald | 269 pagini
Descriere - Ochiul launtric - Perspective islamice asupra Divinitatii Subintitulat ?Perspective islamice asupra divinitatii?, volumul reuneste patru tratate clasice: al-Ġazālī: Firida luminilor; Ibn Tufayl: Hayy bin Yaqzān; Ibn Ru?d: Cuvant hotarator si Ibn ?Arabī: Geneza cercurilor. Aceste tratate se bazeaza in demersurile lor argumentative si persuasive pe textul coranic, din care insereaza ...
pret de la 17 lei   -   1 magazin   » Compara pretul »

Istoria corpului. 1. De la Renastere la Secolul Luminilor

Istoria corpului. 1. De la Renastere la Secolul Luminilor
» autor Alain Corbin | editura Art | 2008 | 600 pagini
"in studiile publicate in ultimii treizeci de ani despre istoria sexualitatii in Europa occidentala, corpul apare cel mai adesea sub doua aspecte. in primul rand, el este acoperit de cutuma si de legislatie: si una, si cealalta cauta sa disciplineze si sa dirijeze functiile sale de reproducere, reprimand elanurile dezordonate ale sexualitatii din motive care tin totodata de social si de...
pret de la 55 lei   -   1 magazin   » Compara pretul »

CEA MAI FRUMOASA ISTORIE A IUBIRII

CEA MAI FRUMOASA ISTORIE A IUBIRII
» autor SIMONNET, Dominique; COURTIN, Jean; VEYNE, Paul; GOFF, Jacques Le; SOLE, Jacques; OZOUF, Mona; CORBIN, Alain; SOHN, Anne-Marie; BRUCKNER, Pascal; FERNEY, Alice | editura Editura Paralela 45 | 2008 | 152 pagini
AUTOR: SIMONNET, Dominique; COURTIN, Jean; VEYNE, Paul; GOFF, Jacques Le; SOLE, Jacques; OZOUF, Mona; CORBIN, Alain; SOHN, Anne-Marie; BRUCKNER, Pascal; FERNEY, Alice EDITURA: Paralela 45 ANUL APARITIEI : 2006 DOMENIU: Literatura straina COLECTIE: BIBLIOTECA EROTICA ISBN : ...
pret de la 14.25 lei   -   3 magazine   » Compara pretul »
» Edituri
» Contact


© piticipecreier.ro